Elk van de jaarthema’s sluit aan bij activiteiten waarvan de scholen van het Stedelijk Onderwijs zelf aangaven dat ze sterk bijdragen tot de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Deze activiteiten werden gestructureerd volgens vijf grote pijlers.
Deze vijf pijlers, van waaruit de actief-burgerschapswerking van het Stedelijk Onderwijs werd opgebouwd, zijn de volgende:
Actuele en maatschappelijke uitdagingen
Samen school maken
Omgaan met conflicten
Werken met en vanuit diversiteit
Internationalisering
Vanuit deze vijf componenten stelde het Stedelijk Onderwijs Antwerpen de volgende definitie van actief burgerschap op:
“Actief burgerschap is elkaar in kracht zetten en maximale ontwikkelingskansen bieden om in een veilige sfeer allemaal samen binnen de kaders van de democratie de actuele en maatschappelijke uitdagingen van nu en van de toekomst aan te pakken, in het volle besef dat iedereen zijn eigen identiteit, perspectief en talenten heeft, en dat we allemaal een collectieve verantwoordelijkheid dragen voor de wereld.”
Deze werkdefinitie toont hoe alle aspecten van burgerschap met elkaar verbonden zijn, en hoe je door aan één van de pijlers te werken, ook aan de andere tegemoetkomt. Vandaar moedigt het Stedelijk onderwijs aan om keuzes en prioriteiten binnen de burgerschapswerking te bepalen, en zo met het hele team doelgericht te streven naar hun eigen interpretatie van maatschappelijk relevant onderwijs.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.