De actief burgerschapswerking van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen vertrekt vanuit een welbepaalde visie, die wordt gevoed door wetenschappelijke inzichten in burgerschapseducatie.
Actief burgerschap wordt niet beperkt tot één vak, maar doordringt de hele schoolwerking. Deze zogenaamde ‘heleschoolbenadering’ houdt in dat teams samenwerken om kennis rond burgerschap tegenover de lerenden te benoemen, om hen voldoende oefenkansen te bieden om burgerschapsvaardigheden op te bouwen, én om ervoor te zorgen dat iedereen op school burgerschap kan beleven in het leren en leven op school. Hoewel dit niet de meest eenvoudige invulling van burgerschapseducatie is, is het aantoonbaar de meest effectieve. Bovendien daagt het schoolteams uit om stil te staan bij het waarom van hun onderwijs, en om tot een voldragen samenwerking te komen om samen doelgericht de maatschappelijke vorming van hun lerenden te realiseren
Wij sluiten actief burgerschap niet op in één vak. Maar dat betekent niet dat we niet doelgericht werken. De cruciale kennis-, vaardigheids- en attitudecomponenten voor actieve burgers werden gebundeld in een vakoverschrijdend competentiemodel, dat scholen haalbare leerdoelen aanreikt voor elk onderwijsniveau, en deze leerdoelen vat in leerlijnen van kleuteronderwijs tot aan de volwassenheid. Dit competentiemodel is op vraag verkrijgbaar via: actiefburgerschap@so.antwerpen.be
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.